III Warsztaty Społeczeństwa Informacyjnego 19 grudnia 2003 r.


W spotkaniu wzięło udział ponad 350 gimnazjalistów i licealistów z Warszawy i Mazowsza oraz opiekunowie i przedstawiciele szkół. Patronat honorowy nad cyklem Warsztatów objął Adam Struzik, Marszałek Województwa Mazowieckiego, a nad Warsztatami Społeczeństwa Informacyjnego - prof. Lech Kaczyński, Prezydent Miasta Stołecznego Warszawy. Oficjalnie Warsztaty rozpoczął pan Artur Andrysiak, Przedstawiciel Marszałka Województwa Mazowieckiego – Adama Struzika. Odczytał on list, w którym Marszałek wyraża aprobatę dla organizowanego przez Fundację przedsięwzięcia a także skierował kilka ciepłych słów do zgromadzonej młodzieży, która tak chętnie włączyła się w tę inicjatywę.


Podczas trzeciej edycji Warsztatów zaprezentowane zostały liczne możliwości wykorzystania nowoczesnych technologii do nauki, pracy i rozrywki. Młodzież miała okazję zdobyć informacje na temat najnowocześniejszych metod zdalnej edukacji, sposobów usprawnienia procesu uczenia się, nauki języków obcych. Wśród młodzieży przeprowadzono szereg ciekawych konkursów z cennymi nagrodami, m.in.: kursy szybkiego czytania, kursy języka angielskiego, kursy tańca a także liczne książki i słowniki, kosmetyki i inne nagrody.


Żyjemy w społeczeństwie, które zalewa fala bezrobocia. Nikt nie zna recepty na powodzenie zawodowe, możemy jednak starać się o to, by być jak najatrakcyjniejszymi dla pracodawców. „Młodzi, zdolni na rynku pracy” to temat wystąpienia p. Joanny Grąckiej – Dyr. Instytutu Edukacyjnego Perspektywy, która w swym wystąpieniu podjęła temat planowania swojej kariery. Prelegentka zwróciła uwagę na opłacalność inwestowania w edukację i wiedzę, na konieczność ustawicznego poszerzania swoich umiejętności. Poparła to statystykami dochodów niektórych grup zawodowych, które miały wykazać, że ludziom wykształconym żyje się lepiej. Zdobywanie wykształcenia jest procesem długofalowym i jego jakość w dużej mierze zależy od naszej kreatywności i aktywności. Naszymi dodatkowymi atutami może być znajomość języków obcych, obsługa komputera, sprawne poruszanie się w sieci Internetowej. Zebrana młodzież wykazała się dużą przezornością i przedsiębiorczością. Znakomitą część czasu przeznaczonego na dyskusję zajęły pytania dotyczące profitów finansowych, jakie młodzi będą mogli uzyskać w wybranych przez siebie zawodach.


Niezwykle atrakcyjną dla młodzieży okazała się prezentacja F. Eduardo Fiallo E. – Dyrektora szkoły językowej Academia de la Lengua, który jeszcze raz wskazał na znajomość języka jako bramę do innych kultur. Każdy z nas wie jak wielkim kapitałem jest dziś znajomość języków obcych. Jak się jednak okazuje tych języków można uczyć się w różny sposób; nie tylko poprzez wykłady i zajęcia teoretyczne, nie tylko metodami interaktywnymi, ale również przez zabawę, taniec. Właściciel szkoły wychodzi z założenia, żeby uczyć się języka musimy poznać jego kulturę kraju. Dlatego uczestnicy konkursu w którym można było wygrać kurs języka hiszpańskiego otrzymali zadanie zrobienia i zjedzenia jak najszybciej burito. Konkurencja spotkała się entuzjazm młodzieży.


Robert Buszta, Dyrektor Instytutu Metod Edukacji Impuls i Akademii Szybkiego Czytania zaprezentował najnowsze techniki pracy umysłowej. Przedstawił zasady szybkiego czytania, szkolenia pamięci doskonałej poprzez efektywne techniki zapamiętywania z zastosowaniem metody notowania Mind Map oraz przetwarzania informacji. Pan Buszta podkreślał, że wykorzystujemy tylko znikomą część mózgu, lecz odpowiedni trening może to w krótkim czasie zmienić. Przeciętny człowiek czyta np. z prędkością 200-300 słów ze wskaźnikiem zrozumienia tekstu 20-30%. Absolwenci Akademii czytają z szybkością od 1000 do 2000 słów na minutę przy znacznej poprawie stopnia rozumienia przeczytanego tekstu. Uczniowie zostali zaproszeni do ćwiczeń poprawiających koordynację między lewą a prawą półkulą mózgu. Trzech uczestników Warsztatów Przedsiębiorczości Intenetowej, którzy brali udział w konkursie na najlepszy plakat reklamowy o charakterze społecznym zostało nagrodzonych Kursem Szybkiego Czytania.