Warszawa 22.04.2005 r.

 

 

Perspektywy działania i rozwoju Signis Polska

 

Powołując do życia Signis Polska chcielibyśmy zaproponować stworzenie płaszczyzny spotkania i wymiany doświadczeń ludzi Kościoła, pracujących w różnych rodzajach mediów.

Powołanie do życia Signis Polska mogłoby stać się również okazją do zrobienia swoistego “remanentu” inicjatyw związanych z formacją osób, które zamierzają pracować w różnych środkach społecznego przekazu. Mamy przecież zarówno katolickie szkoły wyższe, ośrodki naukowe, centra spotkań, które podejmują wiele działań, by wspomagać ludzi w chrześcijańskiej formacji do zawodu. Organizacja Signis powinna popularyzować oraz skutecznie wspierać inicjatywy w tej dziedzinie, a także opracowywać oryginalne metody profesjonalnego i duchowego kształtowania specjalistów w dziedzinie komunikacji.

Warto wykorzystywać różne okazje do wnoszenia bardziej ludzkiego i duchowego wymiaru w przekaz medialny podejmując wspólne inicjatywy, np. z okazji Światowego Dnia Środków Przekazu, święta Archanioła Gabriela i świętej Klary (mogłaby to być np. organizacja festynu medialnego oraz przyznawanie nagród dla młodych twórców za najlepszy scenariusz, czy też inne osiągnięcia).

Edukacja do dojrzałego odbioru mediów to kolejne pole, na którym Signis mogłoby otworzyć płaszczyznę wymiany i współpracy środowiska związanego z Kościołem katolickim. Potrzebne jest także większe uświadomienie duszpasterzom problemu oddziaływania nowych technologii, które zacierają często granice pomiędzy fikcją a rzeczywistością.

 

Propozycja zadań dla SIGNIS Polska

 

 

A. Signis dla swych członków:

1. Ułatwienie nawiązania współpracy przez członków Signis z nadawcami katolickimi w kraju i za granicą (poprzez organizację spotkań integracyjnych, wymianę informacji, wypracowanie zasad współpracy np. poszczególnych rozgłośni radiowych – w tym autonomicznych stacji diecezjalnych, zakonnych i parafialnch, sieci Radia Maryja i in.), integracja nadawców, zachęcenie do współpracy.

2. Wspieranie inicjatyw służących rozwojowi przekazów radiowych w Internecie.

3. Ułatwienia w pozyskiwaniu nagrań i audycji.

4. Upowszechnianie pośród członków Signis informacji o podejmowanych przedsięwzięciach, konkursach organizowanych przez instytucje kościelne i media katolickie, popularyzacja orędzia papieskiego na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu oraz osadzenie go w polskim kontekście.

5. Wzajemna promocja - podejmowanie wspólnych kampanii promocyjnych i informacyjnych przez zrzeszonych w stowarzyszeniu na temat przedsięwzięć innych członków (np. promocja i ewentualna produkcja audio, video, CD-romów oraz

gier komputerowych).

6. Działania na rzecz integracji środowiska (uczestnictwo w festiwalach, organizacja pokazów, spotkania okolicznościowe).

7. Utworzenie bazy danych o członkach Signis, ich osiągnięciach, obszarach działania, i podejmowanych inicjatywach w celu ułatwienia wymiany handlowej i promocji.

8. Upowszechnianie w środowiskach kościelnych wiedzy o zasadach i prawie obowiązującym na rynku medialnym (np. o ochronie własności intelektualnej).

9. Pomoc w formułowaniu niektórych ekspertyz prawnych w sprawach istotnych dla środowiska.

10. Koordynacja wyrażania opinii i działań podejmowanych na forum publicznym w sprawach dotyczących środowiska i przestrzeni medialnej w Polsce i w Unii Europejskiej (np. debaty publiczne, upowszechnianie wartości chrześcijańskich, procesy legislacyjne dot. np. ochrony dzieci przed złym wpływem mediów, prawa prasowego, kinematografii itp.).

11. Występowanie w imieniu środowiska wobec innych organizacji i instytucji związanych z mediami w kraju oraz za granicą (np. KRRiTV, programy i instytucje europejskie).

12. Dążenie do większej obecności tematyki chrześcijańskiej i uwzględnienia duchowej sfery życia w mediach (poprzez inspirowanie debat publicznych, rozwój i organizację przeglądów oraz festiwali itp.).

13. Udział przedstawicieli Signis w jury festiwali krajowych oraz międzynarodowych zarówno w Polsce, jak i za granicą.

14. Udział członków w kursach, szkoleniach, konferencjach międzynarodowych itp. przekazywanie zdobytych w ten sposób doświadczeń do wiadomości członków Stowarzyszenia.

 

B. Signis dla Kościoła

1. Popularyzacja wiedzy na temat nowych technologii w środowisku eklezjalnym oraz ich oddziaływaniu na osoby i grupy społeczne.

2. Inicjowanie współpracy pomiędzy instancjami kościelnymi odpowiedzialnymi za media a tymi, które zajmują się problemami wychowania, w celu koordynacji działań na rzecz formacji młodego pokolenia do odpowiedzialnego korzystania z mediów.

3. Formacja nauczycieli oraz rodziców w zakresie oddziaływania mediów na dzieci i młodzież.

4. Wspomaganie wymiany międzynarodowej młodzieży przygotowującej się do pracy w mediach oraz wspieranie środowisk kościelnych w korzystaniu z programów pomocowych.

C. Sprawy organizacyjne

1. Utworzenie biura Signis Polska – lokal, telefon, internet, sekretariat,

opracowanie i uruchomienie strony www.signis.pl (wraz z forum dyskusyjnym, możliwością zamieszczania materiałów promocyjnych itp.).

2. Pozyskanie funduszy w kraju i za granicą – wpisowe, składki, dotacje, dopłaty z funduszy europejskich.

3. Nawiązanie stałej współpracy z Signis International i EuroSignis www.signis.net.

4. Powołanie komisji tematycznych prowadzonych przez wyznaczonych członków Zarządu.